In 2026 heeft MAGGI ™ de verhouding 60% plantaardige en 40% dierlijke eiwitten bereikt
MAGGI™ wil mensen stimuleren tot het maken van meer plantaardige keuzes als onderdeel van haar missie om een actieve rol te spelen in de eiwittransitie. Onderzoek* wijst uit dat 40% van de mensen plantaardig koken lastig vindt. Als antwoord hierop, streeft MAGGI™ ernaar om in 2026 op al haar maaltijdverpakkingen een plantaardig recept variant aan te bieden. Zo inspireert MAGGI™ mensen om meer groentemaaltijden te bereiden, die minder vlees en vis bevatten.
MAGGI™ loopt vooruit
MAGGI™ helpt bij een maaltijd boordevol groente en gaat een stap verder. In 2026 bereikt het merk de verhouding van 60% plantaardig tegenover 40% dierlijke eiwitten. Hiermee wil MAGGI™ ruim vooroplopen op de overheidsdoelstelling, die in lijn met het advies van de Schijf van Vijf, pleit voor een verdeling van 50-50 in 2030. Dit benadrukt MAGGI™'s inzet voor een dieet met meer groenten en minder vlees en vis.
Een plantaardig alternatief voor alle maaltijdmixen
Volgens consumentenonderzoek* is het bekend dat mensen de recepten bij maaltijdmixen vaak nauwkeurig volgen. Hierdoor is MAGGI™ de ideale kookhulp voor mensen die wel, of niet van koken houden. MAGGI™ voorziet in 2026 daarom alle maaltijdmixverpakkingen van suggesties en ideeën voor plantaardige en voedzame recepten. In 2025 verwacht MAGGI™ dit al grotendeels gerealiseerd te hebben. Meer groenten en plantaardige inspiratie zien mensen nu al terug in alle communicatie-uitingen, zoals recepten op de website en nieuwsbrieven. Eind vorig jaar werd ook minstens de helft van alle beelden en recepten in campagnes plantaardig afgebeeld. In 2017 verhoogde MAGGI™ al de hoeveelheid groenten in haar maaltijdmixrecepten van 150 naar 200 gram per persoon ter vervanging van 50 gram vlees, per avondmaaltijd.
Meer groente op het bord
Elke keuze die je maakt op je bord heeft invloed op de wereld om ons heen. MAGGI™ wil mensen dan ook helpen elke dag een goede en gebalanceerde maaltijd op tafel te zetten. Uit onderzoek* blijkt dat 40% van de mensen het moeilijk vindt om plantaardig te koken, simpelweg omdat ze geen alternatieve recepten kennen voor hun favoriete gerechten. Daarbij houdt niet iedere Nederlander van koken en neemt het zelfvertrouwen in de keuken af. 46%** van de Nederlanders kan minder dan vijf gerechten uit het hoofd bereiden. Nederlandse thuiskoks kunnen dus wel wat inspiratie gebruiken. Met makkelijke plantaardige recepten op de verpakking en in de communicatie-uitingen, biedt MAGGI™ volop inspiratie om vaker te variëren met plantaardige ingrediënten.
Nationale Week zonder Vlees en Zuivel
Van 4 tot en met 10 maart vindt de 'Nationale Week zonder Vlees en Zuivel' plaats. MAGGI™ staat op het menu van de week met een makkelijk plantaardig recept. “We zien dat mensen steeds bewuster zijn van de impact van hun keuzes op de planeet. Het is echter vaak lastig voor hen om te variëren en meer plantaardig te koken. Tijdens de Nationale Week zonder Vlees en Zuivel inspireren we mensen met een recept in het weekmenu, waarmee we plantaardig eten makkelijk en lekker maken’’, aldus Valerie van Schaick, Business Executive Officer Food bij Nestlé Nederland., ‘’Op deze manier kan elke thuiskok elke dag het verschil maken: voor zichzelf en de wereld om hen heen.”
*Bron: Kantar Mecury consumentenonderzoek 2021
**Bron: Studie Consument & Kookgedrag van Motivaction in samenwerking met MAGGI in 2014